هویت بصری و جایگاه آن در برندسازی
هویت بصری به عنوان شاخصهای پایدار و مهم در موفقیت محسوب میگردد. موفقیت در گرو برداشتن گامهای هوشمندانه است. شرکتهای تجاری عمده و مهم امروز در جهان، قدم اول ورود خود را هوشمندانه و با استدلال برداشتهاند. گامی که با گذشت زمان، چهرهای شناخته شده و مطرح از برند را در ذهنها ترسیم نمود.
هویت بصری چیست؟
هویت بصری برند این است که بتوان القای حس مورد نظر را در یک طرح خاص جای داد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانیم که در هنگام ساخت یک هویت بصری، چه سؤالاتی در ذهن نقش میبندد. عمدهترین محورهایی که در ذهن جایگاهی گنگ و تاریک را به خود اختصاص خواهد داد و برای شناخت هویت بصری به صورت کامل و شفاف، باید رنگ روشنی بر پیکره آنها وارد نمود، عبارت هستند از:
- شناخت مخاطب هویت بصری برند
- شناخت رنگها و تصاویر مورد استفاده برای نمایش هویت بصری
- اطمینان از ساده بودن درک برندسازی در هویت بصری
- حصول اطمینان از صحت و سقم نگاه فلسفی برند موجود در دل هویت بصری
- و...
هر آنچه باید در حوزه برند سازی بدان توجه نمود
برند سازی اتفاقی ساده و روزمره نخواهد بود. معرفی یک برند به عنوان نشانهای از یک شرکت، محصول و یا کالا، نیازمند بررسی کارشناسانه است. برخی بر این باورند که برند مجموعه از رنگ و طرح و نقش است که بیانگر کاربرد و کارایی محصول میباشد. این در حالی است که برند سازی خود به تنهایی متدی علمی و تخصصی است که همواره به منظور ساخت آن، تلاش فراوانی صورت میپذیرد. شاید جالب باشد که بدانیم شرکتهای مهم جهان، برندی را طراحی نمودهاند که امکان برقراری ارتباط مردم با آن، امکانی ساده و بدون تکلف محسوب میگردد و نمونه آشکار این موضوع، شرکت اپل است. شرکتی که تجارت جهانی محصولات خود را مزید بر علت شکوفایی و رشد قرار داد و همواره در طول سالیان متمادی، طرفداران بسیاری را به خود جلب نمود.
شرکت اپل قدم مهمی را در زمینه برند سازی برداشت و امروزه مشتریان و علاقهمندان به این برند، خود را جزئی از این شهروندان شهر رؤیایی اپل میپندارند. تصوری که از دیدگاه مدیران و کارگزاران شرکت اپل، طلاییترین تکنیک موفقیت محسوب میگردد. برند سازی و ساخت یک برند، ساخت یک هویت است. هویتی که با گذشت زمان رنگ و جلای درخشندهای به خود خواهد گرفت و در نظر تمامی آحاد مردم، عنصری از اجتماع تجاری به شمار خواهد آمد.
ویژگیهای طراحی لوگوی حرفهای
طراحی لوگو، امری ساده و پیش پا افتاده نیست. از این رو هر حوزهای تنها به واسطه انجام توسط یک متخصص حرفهای، نتیجهای ملموس را از آن خود خواهد نمود. شاید در اولین برخورد با یک لوگو طراحی شده، ایده اولیه آن را ایدهای ساده تلقی نماییم، ولیکن تجربه نشان داده است که حرفهای بودن تنها در سادگی و قابل فهم بودن خلاصه میشود. از این رو زمانی که به لوگویی معروف برمیخوریم، متوجه میشویم که طراح، اصلیترین نقطه مرکزی محصول، شرکت و یا هر شیء دیگر را به عنوان محوریت اصلی لوگو در نظر گرفته است.
طراحی لوگو نشان از هویت اختصاصی محصول است و به همین واسطه باید به گونه ای پیش رود که همه افراد حتی کودکان قادر به شناسایی و تحلیل آن باشند. از این رو قابل فهم بودن یک لوگو، رکن مهمی در شهرت آن خواهد داشت. هویت بصری بدین معناست که، من چه چیز را دوست دارم و در برند سازی محصول مورد نظرم، چه چیز را به مخاطب ارائه خواهم نمود. از این رو هویت بصری به صورت مستقیم شناخت مخاطب از محصول و برند را به عنوان اصل اولیه در پی خواهد داشت. از طرفی دیگر هویت بصری به معنای واقعی کلمه، نوعی فرمول انتقال دهنده ایده و تفکر است.
اصولی که رعایت آن هم تراز رعایت مهمترین ایدههای طراحی لوگو خواهد بود، بدین شرح است:
- استفاده از نام تجاری در طراحی
- رنگ و انتخاب آن در طراحی لوگو
- منحصربهفرد بودن لوگو، شاخصهای دیگر برای شهرت
- استفاده درست و اصولی از بازتابهای منعکس شده
- و...
لوگو چیست و چه نقشی در معرفی محصول دارد؟
هر سازمان، ارگان یا شرکت، به منظور ارائه خدمات، ابزار، محصولات و ... خود نیازمند در دست داشتن یک نشانه خاص است. نشانهای که با استفاده از آن امکان معرفی بدون ذکر توضیحات وجود داشته باشد. از این رو لوگو که یک طرح گرافیکی به شمار میرود، برای ارائه این خدمات توسط متخصصین امر گرافیک طراحی میگردد.
لوگو میتواند ترکیب متنوعی از بسیاری رنگها، نامها، نشانها و علائم اختصاری باشد که با توجه به نیاز کارفرما طراحی خواهد شد. از این رو میتوان نقش این محور از برند سازی را، نقشی مهم و حیاتی عنوان نمود. چرا که شناخت یک برند با استفاده از لوگو اختصاصی آن به سادگی میسر خواهد شد.
ارتباط هویت بصری و لوگو را میتوان در نگاه مخاطب خلاصه نمود. چرا که بیشترین میزان قضاوت و ارزیابی از یک محصول، در نگاه نخست مشتری به لوگوی اصلی آن اتفاق می افتد.
در مجموع سه نوع مهم از لوگو را میتوان مورد اشاره قرار داد که به شرح ذیل است:
- لوگو تصویری
- نوشتاری
- ترکیبی
صفر تا صد آموزش طراحی لوگو حرفهای
فراگیری آموزش طراحی لوگو، سبب خواهد شد تا بتوان گامهایی متفاوت و هوشمندانه را برداشت و در این راه شاهد بازتابهای مورد نظر بود. آموزش رکن مهمی است که بر اساس آن میتوان شاهد نتایجی برتر در حوزه عملکرد تجاری بود. آموزش کلیدهای طلایی موفقیت را به خوبی نمایان خواهد نمود.
در این متن 10 کلید واژه اصلی که هنگام ساخت لوگو باید بدانها توجه نمود را بیان خواهیم کرد:
- قدم اول، آشکار سازی هدف اصلی از طرح لوگو
- قدم دوم، در نظر گرفتن افکار و نیاز مخاطب
- قدم سوم، شاخ و برگ دادن به طرح اولیه در قالب یک شکل
- قدم بعد، استفاده از رنگ در شکل نهایی
- گام پنجم، طراحی طرحی به دور از زمان و محدودیت
- رعایت اصل و عدم کپی برداری از سایر طرحها
- انتخاب فونت نوشتاری دقیق و اصولی
- رعایت برابری وزنها در طرح، به عبارتی دیگر، در نظر داشتن تقارن یک لوگو
- مطابقت دادن طرح با مکانهای مورد استفاده آن
- توجه به سادگی و بی تکلف بودن طرح
در پایان باید توجه داشته باشیم که مطرح شدن در جهان امروزی، برخلاف برخی باورها و تنشها، امری ساده است. امری ساده که نیازمند ورود تخصصی و آگاهانه به فضای برندینگ و ساخت هویت بصری میباشد. مرکز آموزش، طراحی و لوگو سازی آنلاین، این امکان را در اختیار علاقهمندان قرار داده است تا با شرایط ساده، ورود حرفهای به فضای برندینگ را تجربه نمایند.
نظرات